De diëtist online

Persoonlijk en professioneel voedingsadvies, ook via e-mail

Vermageren

Je krijgt een te hoog gewicht door meer te eten dan je verbruikt. Om gewicht te verliezen moet je dus minder kilocalorieën binnenkrijgen en/of meer verbruiken. Gewicht verliezen door enkel meer te bewegen, is echter bijna onmogelijk. Beweging en een aanpassing van het voedingspatroon moeten dus steeds hand in hand gaan. Het gaat doorgaans niet om minder maar om anders eten.

Een halve kilogram per week verliezen is ideaal. Met zogenaamde crashdiëten kan je veel sneller vermageren. Een verlaging van de stofwisseling en bijgevolg het jojo-effect zijn echter gekende nevenwerkingen.

Om blijvend gewicht te verliezen is advies van een diëtist het meest aangewezen.

Wat mag u verwachten als u kiest voor online advies?

Nadat u me de nodige informatie bezorgd heeft, ga ik eerst uw huidige gewicht en voedingspatroon analyseren. Op basis hiervan ga ik een algemeen dagschema opstellen dat zo veel mogelijk aansluit bij uw huidige voedingsgewoonten. Verder krijgt u van mij een uitwisselingslijst mee, die overzichtelijk weergeeft hoe u kan variëren zonder meer kcal binnen te krijgen dan dat uw algemeen dagschema voorschrijft. Wat u verder mag verwachten: algemene vermageringstips, een overzicht van energiearme dranken en sauzen, een beleg-,vis- en vleeslijst en slanke recepten. Tenslotte krijgt u een maand de tijd om me te mailen met bijkomende vragen.


Niet zelden weet je wel wat je moet eten, maar vind je het toch moeilijk om deze adviezen om te zetten in de praktijk. Dit kan zijn omdat emoties jouw eetgedrag bepalen. Werken met een strikt dagschema heeft dan een tegendraads effect. Te veel controle over iets willen hebben, leidt doorgaans juist tot (extreem) controleverlies. Wanneer je het gevoel hebt dat je een emotioneel eter bent, gaan we anders te werk dan wanneer enkel onwetendheid of gebrek aan motivatie de oorzaak zijn van jouw onevenwichtig eetpatroon. Online advies is in zo'n gevallen wel niet aangeraden. 



0